יוז'י יממוטו – אשף אופנה

0
2522
יוז'י יממוטו - אשף אופנה

יוז'י יממוטו, אחד ממעצבי האופנה היפנים המהפכנים, נחת בזירת האופנה האירופאית בתחילת שנות השמונים, באותן השנים בהן הגיעו אליה גם רייקוואקובו מ"קום דה גרסון" ואיסיימייאקה, מעצבים מהפכנים שהציתו את שדותיה הקמלים של האופנה האירופאית. חמושים בכבלי המסורת היפנית עתיקת היומין ובאנרגיות אדירות ליצור דו שיח בין מערב למזרח חרצו את דינה של אירופה, שאימצה ותרגמה במהלך השנים הבאות את סגנונם החריג לשפה מודרנית, מובנת ונגישה. העולם החדש, שלא הכיר את מהותו של הקימונו אלא כלבוש מסורתי, החל להבין ולהעריך את ייחודם של המעצבים היפנים שהנחילו תובנות חדשות בתחום הלבוש, גזרות לא קונבנציונליות וקשת צבעים שהייתה כה זרה לעולם המערבי. הם היו מעצבי אופנת העתיד שחזו את הרעיון הדקונסטרקטיבי, את הדיגום החופשי והאסימטרי, את מראה השכבות והאווירה המלנכולית.

אלא שזו לא הייתה מחתרת של מעצבים יפנים, כדבריו של יממוטו שהתחיל להפנים את משמעות האופנה ואת ההתנהלות שלו כאינדיבידואל שמכיר בתהליכים הטבעיים שעוברים על העולם המודרני ונוכח קריסת הגבולות שמאפשרת לנהל דיאלוג בין עמים, תרבויות ולשונות שנטמעות ומזינות אחת את השנייה. כל התמורות והשינויים שמתרחשים באופנה, לדעתו של יממוטו, הנם תהליך טבעי כאספקלריה לזמן ולמהות האנושית. האופנה, לדעתו, משקפת את המהות הזו טוב יותר מאשר האמנויות הטהורות כמו ציור, פסול או קולנוע. כיום סגנונו הווירטואוזי ועיצוביו המתוחכמים של יממוטו, שלמרות שהתחנך על ברכי התרבות היפנית, אינם יפנים וגם לא אירופאים, אלא נובעים מהתייחסותו האישית והשונה לאופנה ומעצם היותו אמן שמפסל בבד ובחומרים חדשניים שמיועדים לבגדים הוא יכול לתת ביטוי לתחושות ולדחפים יצירתיים.

"במהותי אני אגואיסט בלתי תלוי שיוצר תוך מאבק מתמיד במוסכמות. ברגע שאאבד את התחושות האלה או שעצובי יהפכו לשגרתיים, אאבד גם את אנרגית היצירה ואת העניין בעבודה", אמר יממוטו.

ואכן כל קולקציה חדשה של יממוטו משקפת את העניין והמחקר המעמיק שלו בכל מה שמתרחש באופנה. כל קולקציה שונה מקודמתה, כל אחד ואחד מהאוספים הוא מסע אחר לנבכי הנושאים, המרכיבים השונים והמורכבים של האופנה. כך הייתה הקולקציה שעיצב לקיץ שחלק משמעותי ממנה הוקדש לאווירה המיליטריסטית שהשתלטה בעונות האחרונות על האופנה. אך מי שחשב שהנושא הצבאי מוצה, נפעם מהרעיונות המקוריים של יממוטו שהשתמש בבדי דריל (רכים אמנם) ובהדפס הסוואה מהם הוא עיצב אוסף מופלא של מערכות ושמלות נשיות ורומנטיות.

יוז'י יממוטו נולד בטוקיו בשנת 1943, הוא למד משפטים באוניברסיטת "קיו" ולאחר מכן למד ב"בונקה", מכללה יפנית יוקרתית לאופנה. בשנת 1970 החל לעצב אופנה, בשנת 1972 השיק את מותגו האישי,

ב-1977 הציג את הקולקציה הראשונה שלו ביפןו ב-1980 הצטרף אל מסלולי האופנה הפריזאים. היום יממוטו, המוכר כאחד מאשפי האופנה האינטלקטואלים, מצליח למזג בין טעמי המזרח והמערב ולשלב את הטכנולוגיות ואמנות הלבוש היפני עם טכנולוגיות מודרניות וסגנון לבוש מערבי. שחור, אפור,נייבי וחום היו קשת הצבעים שהיפנים הביאו איתם לאירופה, גם יממוטו נטה לאמץ את הצבעים והשילובים הקודרים שהיו זרים לעין האירופאית ואת הסגנון במראה קבצני שליווה את עיצוביו שנים ארוכות.

אלא שיממוטו מעולם לא נשאר בעבר אלא זרם תמיד עם דמיונו, הפליא להפתיע ולחדש, מדי עונה, הן באמירות נוקבות והן בצלליות, בגזרות ובקשת צבעים שלא ראינו.

לחורף הבא שאל יממוטו את ההשראה לקולקציה מאופנת הגברים והוא לא היה המעצב היחידי שניזון ממקור השראה בטוח זה. אלא שיממוטו, המיומן כל כך באופנת גברים מותאמת לנשים עיצב הפעם חליפות מבדים שאולים מאופנת הגברים אך הגזרות היו מפתיעות בנפחים הענקיים שחרגו מגבולות פיזיולוגים מוכרים. גם החצאיות הרחבות, שהן ספק מכנסיים והמקטורנים הענקיים שמוטי הכתפיים עם השרוולים הרבים אפיינו את סגנונו האמיץ. אולםיממוטו, שכאמור איננו מנותק, התייחס בקולקציה גם למגמות האופנה, למעילי הטרנץ 'הפופולריים, למראה השכבות ולכל אותם גימיקים שמאפיינים ומשדרגים את עיצוביו, כמו חגורות נכרכות, רכיסות בלתי שגרתיות ושובלים. בניגוד מפתיע לכל המראה המסורבל סיים יממוטו את התצוגה בשני דגמים של מחוכים ויקטוריאנים כתזכורת להוקרתו הרבה לדמות האישה.

אין ספק שדמותו המיתולוגית של יממוטו ועיצוביו הדמיוניים ישבצו אותו בפנתיאון של מעצבי האופנה המהפכניים והחשובים. הבגדים המפוסלים אותם הוא מעצב, הגזרות המתוחכמות, שלא תמיד ברור היכן הן מתחילות והיכן הן מסתיימות, פריטי הלבוש שמעוצבים בדיגום חופשי, יריעות הבד הנפרשות אחת על גבי השנייה במראה שכבות, המדובר כל כך גם היום, והחומרים המומצאים, עשויים להיראות ראוותניים ותלושים, אמנותיים ולא מובנים, אלא שבמציאות יממוטו איננו ראוותן שמעצב בגדים למסלולי האופנה בלבד, אלא מי מעצב גם בגדים אמיתיים, בגרסות ממותנות לרעיונות האקסטרווגנטיים שמוצגים על מסלולי האופנה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here